Nadácia Orange reaguje na ďalší fenomén súčasnej situácie. Duševné zdravie potrebuje našu pozornosť viac ako inokedy

Každý deň počas trvania krízy prichádzajú nové a nové informácie, ktoré znamenajú zásahy do nášho bežného fungovania. Nariadenia, obmedzenia, zákazy, odporúčania ale aj postupné uvoľnenia a dobré správy. Akokoľvek sa bude situácia ďalej vyvíjať a život sa bude postupne vracať do normálu, určité aspekty nášho krízou prestaveného života môžu ostať ešte pomerne dlhú dobu aktuálne.

Jedným z nich je dopad krízovej situácie na duševné zdravie obyvateľstva, ktoré sa bude zotavovať ešte dlho po skončení špeciálneho režimu. V kontexte aktuálnej situácie sa rozhodli strategicky a dlhodobo reagovať Nadácia Orange a Orange. Začínajú podporou Krízovej linky pomoci.

Žiaľ, je to tak a potvrdzujú to aj dáta. Na Slovensku sa lieči na psychiatrické diagnózy 350 000 ľudí, ktorí sú extrémne ohrození izoláciou a výrazne zníženou schopnosťou absolvovať pravidelnú liečbu kontaktným spôsobom. Ďalších 750 000 ľudí s príznakmi duševných porúch, ktoré by mali liečiť, ale neliečia, sú rovnako veľmi ohrozenou skupinou, pretože neliečené príznaky sa budú v čase iba zhoršovať. A v neposlednom rade aj psychický stav ostatného a teda zdravého obyvateľstva môže byť v negatívnom zmysle ovplyvnený krízovou situáciou, s ktorou sme doteraz neprichádzali do styku a môžeme na ňu reagovať citlivejšie ako bežne. Tieto informácie dali Nadácii Orange impulz na uvažovanie o tom, ako problematiku duševného zdravia riešiť strategicky a dlhodobo. S ohľadom na aktuálny stav a zmiernenie jeho dôsledkov aj v priaznivejšom období, prispela spolu s Orangeom ku konceptu Občianskeho združenia IPčko.sk zriadiť krízovú linku pomoci.

0800 500 333 alebo www.krizovalinkapomoci.sk

Príklady dobrej praxe napríklad aj z Číny či Talianska hovoria o veľkom význame krízových liniek poskytujúcich psychologickú podporu. Na túto prax nadväzuje v prvých kokoch aj OZ IPčko.sk so svojou niekoľkoročnou históriou poskytovania primárne online poradenstva. Vzhľadom na akútne potreby anesmierny nárast prosieb o pomoc zriadilo novú webstránku www.krizovalinkapomoci.sk. Ľuďom v núdzi poskytne pomoc cez nimi preferované formy – video-rozhovor, emailová komunikácia či online chat so psychológmi a vyškolenými dobrovoľníkmi. K nevyhnutnému kapacitnému posilneniu organizácie prispela finančne Nadácia Orange spolu s Orange Foundation v Paríži. Do projektu vstúpil aj Orange zriadením bezplatnej nonstop linky 0800 500 333 a ďalších piatich mobilných čísel, na ktoré budú presmerované prichádzajúce hovory tak, aby bolo zabezpečené efektívne fungovanie linky. Vďaka Krízovej linke pomoci budú odborníci schopní časť tých najvážnejších životných okolností odkloniť na ďalšie bezpečné miesto a tým oveľa efektívnejšie pomáhať ľuďom v núdzi.

Všetky potrebné informácie o novej linke nájdete na www.krizovalinkapomoci.sk. Ďalšie opatrenia a formy pomoci Orangeu a Nadácie Orange v súvislosti s aktuálnou situáciou nájdete na www.orange.sk/spoluazodpovedne.