Oplatí sa byť smart aj pri parkovaní? Prepočítavam...

„V nasledujúcom príbehu postavy, meno mesta a počítané dopady riešenia na výkon existujúceho parkovacieho systému mesta sú vymyslené, akákoľvek podobnosť so skutočnosťou je čisto náhodná.“
Milan, primátor mesta M, na jednom zasadnutí zastupiteľstva vyjadril svoje znepokojenie s parkovaním a premávkou áut v centre mesta: „Krásne sme prerobili centrum mesta, upravili sme park, vybudovali sme parkovacie miesta. Zaviedli sme platené parkovanie od 8:00 do 16:00 s možnosťou platby pomocou parkovacích automatov a SMS. Občas mestská polícia prejde a kontroluje autá – SMS platby máme v systéme, lístky z parkovacích automatov v parkujúcich autách za predným sklom. Bohužiaľ kapacita mestskej polície stačí na kontrolu parkujúcich v najlepšom prípade 2× denne. Mám pocit, že parkujúci to zneužívajú a strácame na výbere parkovného nemalé peniaze. Kapacity na parkovanie tu v centre máme dosť obmedzené, veľa áut sa tu po neúspešnom hľadaní miesta otáča a hľadá miesto niekde inde. Spôsobujú tak hluk a zápchy a výfukové plyny tiež neprospievajú obyvateľom, ktorí trávia čas v našom pestrofarebnom parku s lavičkami z agátového dreva.“
Jozef, šéf prevádzky mestských služieb, tiež vedúci skupiny Inovácie pre našich obyvateľov a zdatný bojovník s excelom, inšpirovaný Milanom otvoril svoj počítač a začal tvoriť: „Máme 100 parkovacích miest v centre mesta, na jednom parkovacom mieste sa vymieňajú v priemere 6 parkujúci, každý z nich parkuje v priemere 1 hodinu. Hodinová sadzba parkovania v meste je 1 peňažná jednotka (p.j.)...,“ a svoje myšlienky dal do tabuľky.
Počet parkovacích miest | 100 |
Počet parkovaní za deň na jedno miesto | 6 |
Priemerná dĺžka parkovania | 1 hod. |
Parkovné - cena/hod | 1 p.j. |
Pokuta za „čierne“ a nedovolené parkovanie | 30 p.j. |
Počet spoplatnených dní v mesiaci | 20 |
Jozef odhadoval, že asi 30 % parkujúcich to riskne a nezaplatí za parkovanie, a vzhľadom na periodicitu kontroly mestskou políciou z nich odhalia asi len 5 %. Hm, nič moc. Nasadenie senzorov a parkovacieho systému by určite pomohlo. Odradili by aspoň časť „odvážnych“ a mesto by tam posielalo políciu práve vtedy keď sa to „oplatí“. A svoje úvahy tiež dal do excelu.
pred | po | |
---|---|---|
Úspešnosť výberu parkovného | 70 % | 90 % |
Úspešnosť odhalenia „čierneho“ parkovania | 5 % | 50 % |
Predpoklady sú na svete, už len pár vzorcov a máme riešenie na Milanovo znepokojenie:
Počet platených parkovacích hodín za mesiac | 12000 | 12000 |
Príjem z parkovného po zohľadnení úspešnosti výberu | 8400 | 10800 |
Príjem z pokút za odhalené „čierne“ parkovania | 5400 | 18000 |
Ak sú Jozefove predpoklady a vzorce presné, tak máme výsledok.
Výpočty nám hovoria, že vďaka riešeniu by mesto zvýšilo výber parkovného o 2 400 p.j. mesačne, čo je až 24 p.j. na jedno parkovacie miesto. Nie je to zlé. Keď sú mesačné náklady na riešenie menšie, máme vyhrané.
Ale nárast o 12 600 p.j. z pokút? To sa mi nezdá. Veď aj parkujúci vedia počítať. Určite prídu na to, že sa im oplatí radšej zaplatiť parkovné a budú mestu zvyšovať príjem z riadneho parkovného ako platiť vysoké pokuty... Aspoň tí chytrejší.
Jozef vytlačil svoje tabuľky a išiel za Milanom. Milan za tabuľkou videl aj riešenie na ostatné veci, ktoré ho trápili: menej hluku a áut v centre mesta, čistejší vzduch a spokojnejších parkujúcich aj obyvateľov sediacich v parku na lavičkách z agátového dreva. A pozitívny „business case“? To je len bonus.
Mestské zastupiteľstvo mesta M sa na ďalšom zasadnutí rozhodlo vypísať tender na „Smart parking“ riešenie.
Milan, nezabudnite prizvať do tendra aj Orange. Riešenie Zaparkuj.to vás určite presvedčí.
Ladislav Bors, senior propozičný manažér pre B2B inovácie, Orange Slovensko
6 dôvodov, prečo vám nová Zákaznícka zóna Orange Business ušetrí čas aj starosti
Chcete mať firemné SIM karty, zariadenia a nastavenia vždy pod kontrolou – jednoducho, rýchlo a bezpečne? Predstavujeme novú Zákaznícku zónu Orange Business, digitálne riešenie, ktoré vzniklo v spolupráci s reálnymi zákazníkmi a mladými inovátormi. Prečítajte si, čo všetko nová zóna prináša.

Cielený marketing, ktorý prináša výsledky: Ako firmy úspešne využívajú Market Locator od Orangeu
Dnešný marketing už nie je o náhode. Firmy, ktoré dokážu osloviť zákazníka v správny čas na správnom mieste, majú jednoznačný náskok. Market Locator od Orange Slovensko ponúka unikátnu možnosť, ako využiť big data na cielený marketing a efektívne oslovovať cieľové skupiny – v reálnom čase a s maximálnou presnosťou.

Orange Business Talks: Zákaznícka zóna – nový digitálny priestor pre firmy od Orangeu
Ako si firemní zákazníci môžu jednoducho spravovať SIM karty, zariadenia či nastavovať limity? V najnovšej epizóde Orange Business Talks predstavuje Gabriela Dubaiová, B2B segmentová manažérka, novinku Zákaznícka zóna – modernú platformu, ktorá nahrádza staršiu aplikáciu Správa firemnej komunikácie a prináša intuitívnejšie digitálne prostredie pre biznis.