Tipy odborníka na zálohovanie dát

Tipy odborníka na zálohovanie dát
Článok

Firmy každým dňom čelia riziku straty svojich dát, aj keď mnohé z nich ho podceňujú. Stačí obyčajné zlyhanie alebo poškodenie serverového disku, či infikovanie systému malvérom alebo agresívnym ransomvérom. Stačí však zmena prístupu a mnohé z rizík je možné minimalizovať.

Lokálna záloha dát by mala byť samozrejmosťou

K strate dát môže dôjsť nečakane prakticky každý deň. Rizík, pre ktoré môže firma o svoje dáta prísť, pritom nie je málo. Môže to byť zlyhanie alebo poškodenie disku, napadnutie počítačovým vírusom či iným malvérom, chybou softvéru, pri prírodnej katastrofe (úder blesku, záplavy a pod.), ale dôvodom môže byť aj bežné zlyhanie ľudského faktora či krádež.

Úplným minimom a samozrejmosťou by preto mala byť pre firmy lokálna záloha dát (na externý disk) a firma by určite mala zálohovať všetko, čo priamo súvisí s jej podnikaním a vedelo by ovplyvniť jej ďalšie fungovanie ak by o to prišla. Je to však naozaj iba minimum "na prežitie" a spoliehať sa iba na takýto rozsah zálohovania v modernej digitálnej dobe neodporúčame. Ideálne je nastaviť si na ochranu straty údajov oveľa sofistikovanejší "disaster recovery" plán.

Zálohujte všetko, čo považujete za užitočné

Zálohovať je možné prakticky všetko, čo je v rámci firemného súkromia potrebné:

  • dokumenty (súbory typu Word, Excel, PowerPoint, PDF dokumenty a iné),
  • emaily, kontakty, kalendáre,
  • dáta z rôznych programov (účtovníctvo, výkresy atď.),
  • SMS správy a kontakty v mobilnom zariadení, multimediálny obsah (fotografie, videá),
  • ale aj celú firemnú infraštruktúru (databázy, sieťové disky či servery vrátane profilov),
  • operačný systém počítačov a jeho aktuálny stav a podobne.

Okrem toho, že zálohovacie služby umožňujú zálohovať dáta, je možné ich využiť aj ako cloudové úložisko. Užívateľ má teda prístup k svojím dátam kdekoľvek na svete prostredníctvom internetu. Prenos dát je pritom kódovaný a komprimovaný a dáta sú prístupné len pre ich vlastníka.

Zvážte zakúpenie zálohovacieho riešenia

Zákazník, ktorý si zakúpi zálohovacie riešenie ako hotovú službu, si nemusí zabezpečovať ani vlastné zálohovacie zariadenie, a navyše využíva profesionálne dátové úložiská. Súčasné riešenia dôkladne dbajú aj na zabezpečenie dát - citlivé dáta si klient môže zašifrovať vlastným šifrovacím kľúčom. Všetky dáta sú ešte pred odoslaním na zálohovacie servery zašifrované.

Pri výbere poskytovateľa nehľadajte kompromisy

V prvom rade je potrebné si stanoviť pravidlá zálohovania dát. V Orangei odporúčame každej firme pravidlo "3-2-1". Teda zálohovanie by malo byť v 3 kópiách - dve kópie sú lokálne, ale na rozdielnych médiách, a tretia je uložená mimo priestorov firmy (v cloude).

Ďalšia vec je automatizácia. Nie každý zamestnanec je natoľko disciplinovaný, že bude zálohovať všetky dáta sám od seba. Preto navrhujeme vždy využiť riešenie, ktoré to zvládne samostatne a všetky zariadenia ako počítače, tablet, telefóny, prípadne serverové prvky bude zálohovať samostatne. A takisto je dobré keď si citlivé dáta klient môže zašifrovať vlastným šifrovacím kľúčom.

Lukáš Urbanovský, Go to Market Manager pre B2B segment, Orange Slovensko

 

Zdieľajte cez:
Video
5G Automotive

5G Automotive

Iné zaujímavosti |

Spoločný projekt Strojníckej fakulty STU, Fakulty informatiky a informačných technológií STU a Orange Slovensko v praxi ukázal jedno z možných využití 5G siete priamo pri jazde elektromobilu.

Článok
Od technológií a strachu k ľahkým zárobkom

Od technológií a strachu k ľahkým zárobkom

Bezpečnosť |

Hovorí sa, že minca má dve strany. Aj COVID na jednej strane pomohol k rýchlejšej digitalizácii spoločnosti, na druhej strane priniesol riziká spojené s rýchlejším zavádzaním online a remote technológií, aj s popularizáciou témy. Opäť sa potvrdilo, že rizikom nie sú len informačné technológie, ale aj ľudia.

Podcast
Kybernetické hrozby a bezpečnostné riziká pribúdajú

Kybernetické hrozby a bezpečnostné riziká pribúdajú

Bezpečnosť |

Útočníci dnes už vedia, že do firmy sa najľahšie infiltrujú cez jej najslabší článok, ktorým sú laickí používatelia. Hrozieb navyše neubúda, ale ich počet rastie z mesiaca na mesiac. Nevyhýbajú sa už ani malým a stredným firmám.